Pilotem

03.05.2012 20:11

 

Pro ty z vás, kteří uvažují o tom stát se Profesionálním dopravním pilotem             

a živit se touto profesí je nezbytností získat průkaz dopravního pilota neboli ATPL(A).

Existují dvě možnosti jak toho dosáhnout : 1. Studium bakalářského oboru ukončené náležitou teoretickou a praktickou  přípravou, které Vám umožní létat jak u velkých tak i u malých dopravních společností.

Studium můžete absolvovat na některých vysokých školách (např. ČVUT Praha, Žilinská univerzita, VÚT Brno, FDS Žilina, Oxford Flight Academy a řada jiných) nebo v komerční škole.

Samotný výcvik je možné provádět pouze v certifikovaných organizacích tzv. FTO - Flying Training Organisation.

Před samotným výběrem školy si sežeňte informace o instruktorech, počet absolventů, dostupnost. Doporučujeme vyhledat školu, která už má s výcvikem zkušenosti a dostatečné zázemí.  

Budoucí dopravní pilot musí odlétat osnovu pro získání diplomu obchodního pilota (CPL), odlétat výcvik a získat doložku pro řízení vícemotorových letadel (ME), zvládnout létání podle přístrojů (IR) včetně získání doložky pro přístrojové lety. Nezbytné je také složit na Úřadu pro civilní letectví zkoušky teoretických znalosti pro diplom dopravního pilota ATPL (A) a být držitelem Všeobecného vysvědčení radiofonisty, které umožňuje obsluhovat palubní letadlové radiostanice. Vše musí proběhnout podle standardů JAA, Spojených evropských leteckých úřadů, které dnes určují podmínky pro civilní létání i licencování ve většině evropských zemí (JAR - Joint Aviotions Requirements). 

                                                                            2. Druhou možností je tzv. modulový výcvik 

Rozdělení:

PPL(A) - Soukromý pilot letounů (Private Pilot Licence) : Lítání pro své potřeby

CPL(A) - Obchodní pilot letounů (Commercial Pilot Licence) : umožňuje živit se pilotovi létáním, ovšem pouze v omezené míře s jedním motorem tzn. minimální počet nalétaných hodin pro CPL/IR je 181 h 45 min., pro ATPL (A) Frozen je to 196 h 45 min. Držitelem platné licence ATPL se pilot stává až poté, co složí teoretickou zkoušku ATPL a jako druhý pilot nalétá 1500 hodin, včetně např. 250 hodin jako velitel letadla (PIC) a 75 hodin podle přístrojů (IR). CPL(A), takže slovem lajka člověk pro získání  ATPL(A) musí mít všechny kvalifikace včetně kvalifikace na vícemotorová letadla a kvalifikaci na pilotáž letadla ve dvou a více lidech.

ATPL(A) - Dopravní pilot letounů (Airline Transport Pilot Licence) : umožňuje pilotovi živit se létáním (v podstatě bez omezení)

Rozšiřující moduly:

IR(A) - Přístrojová kvalifikace (Instrument Rating) : slouží jako doplněk PPL nebo CPL, umožňuje létat za tzv. přístrojových podmínek („bez vidu", pilot se orientuje pouze podle přístrojů)

ME - Vícemotorová kvalifikace (Multi-Engine) : umožňuje držiteli PPL nebo CPL létat s vícemotorovými letouny (nejjednodušší forma je MEP – Vícemotorové pístové letouny)

Průkazy způsobilosti a kvalifikace lze kombinovat, záleží na požadavcích pilotního žáka. Lze tedy mít například kvalifikace PPL(A)/IR = soukromý pilot s přístrojovou kvalifikací, CPL(A)/MEP = obchodní pilot s vícemotorovou kvalifikací, CPL(A)/IR/MEP = obchodní pilot s přístrojovou a vícemotorovou kvalifikací, atd.

Je nutné si uvědomit, že průkaz způsobilosti dopravního pilota ATPL(A) obsahuje všechny výše zmíněné kvalifikace, je tedy nejvyšším možným průkazem, kterého lze v civilním letectví dosáhnout. Ekvivalentem pro ATPL(A) získaným modulovým výcvikem je kvalifikace CPL(A)/IR/MEP.

Výhody modulového výcviku jsou zejména:

- větší flexibilita při výběru leteckých škol (FTO)

- absence omezení maximální délky trvání výcviku (není omezení 36 měsíců)

- větší přizpůsobivost k finančním dispozicím studenta (záleží na „šikovnosti" v kombinacích jednotlivých modulů)

Nevýhodami jsou naopak:

- vyšší požadavky na letovou dobu, v závislosti na předchozích zkušenostech může činit 205 – 250 hodin oproti 197 hodinám v integrovaném výcviku

- nenávaznost teorie – může dojít i k tomu, že student bude muset absolvovat některý z dílčích teoretických kurzů (např. IR) mimo ČVUT, tj. v komerční letecké škole pro teoretický výcvik.

Pokud by jste dali přednost jiné cestě (nikoliv snažší) a to kariéře v armádě přečtěte si tento zajímavý článek..Jak se stát  vojenským pilotem..?

 

 


Vytvořte si www stránky zdarma! Webnode